Apple TV Plussan uusi komediasarja The Studio tarjoaa hulvattoman katsauksen kulissien taakse, kun uusi studiopomo yrittää luoda elokuvataikaa eksymättä itse matkan varrella. Nopearytminen työpaikkakomedia on täynnä viittauksia elokuvamaailmaan, ja sen takana seisoo Seth Rogen monessa roolissa – näyttelijänä, käsikirjoittajana ja ohjaajana.
Ruotsalainen sisarlehtemme MovieZine pääsi juttelemaan Seth Rogenin kanssa ennen sarjan julkaisua. Hänen innostuksensa projektista on ilmeinen. The Studio on rakkauskirje elokuva-alalle, jossa yhdistyvät itseironia ja lämpö.
Sarja on täynnä surrealistisia hetkiä. Mikä on oudointa, mitä sinulle on tapahtunut urasi alussa?
– Näyttelijän työ on jo lähtökohtaisesti absurdi ammatti. Olen ollut kuvauksissa alusvaatteisillani, liman peitossa, roikkunut vaijereissa ja rysäyttänyt seinien läpi… Se on hullua hommaa! Jotkut päivät ovat oudompia kuin toiset. Mutta juuri se tekee tästä niin hauskaa.
Onko elokuvanteko menettänyt hohtonsa?
– Ei todellakaan! Mikä kysymys tuo on? (Naurua.) Tämä ala käy aina läpi jonkinlaista eksistentiaalista kriisiä, mutta silti joka vuosi syntyy upeita elokuvia, joilla on kulttuurista merkitystä. Niin kauan kuin näin tapahtuu, ihmiset yrittävät tavoitella samaa uudelleen.
– Minusta elokuvien taika elää ja voi hyvin. Toki ala voi olla turhauttava. Tehdään päätöksiä, jotka tuntuvat käsittämättömiltä. Mutta kokonaisuutena Hollywoodissa tapahtuu jatkuvasti uskomattomia asioita. Ota vaikka The Substance. Se oli mieletön. Miten voisi väittää, että elokuva on kuollut, kun sellaisia elokuvia tehdään?
Sarjassa nähdään useita tunnettuja näyttelijöitä ja ohjaajia esittämässä itseään. Miten sait heidät mukaan, ja kuinka vapaita he olivat rooleissaan?
– Jokaisen kohdalla lähestymistapa oli hieman erilainen. Jotkut pyysimme näyttelemään täysin vastakohtaa itselleen, jotta voisimme rikkoa katsojien odotuksia. Toiset, kuten Parker Finn ja Owen Kline, esittivät itseään ja sitä, miten he oikeasti reagoisivat vastaaviin tilanteisiin. Suurin osa ymmärsi heti idean ja halusi nauraa itselleen – he näkivät sen hauskana haasteena. Uskon myös, että monet ohjaajat pitävät mahdollisuutta näytellä kiehtovana. Se antaa heille ainutlaatuisen kokemuksen näyttelijän näkökulmasta.
Sait myös Netflixin johtajan Ted Sarandosin mukaan.
– Tunnen Tedin melko hyvin. Olen tuntenut hänet siitä asti, kun hän vielä lähetti dvd-levyjä postitse ihmisille. Hän rakastaa elokuvia aidosti. Jos joku ymmärsi, mitä halusimme tällä tehdä, niin hän. Kirjoitimme hänen kohtauksensa riskillä. Apple kysyi: ”Voisiko siinä olla Tim Cook sen sijaan?” Mutta olin jo lähettänyt käsikirjoituksen Tedille, ennen kuin sain varmistuksen. Hän vastasi heti kyllä! Hän ymmärsi jutun ja oli mukana kiireisestä aikataulustaan huolimatta.
Mitä opit näyttelijänä työskennellessäsi The Studio -sarjan parissa?
– Oli hienoa työskennellä pitkien ottojen parissa. En ollut tehnyt sitä aiemmin, mutta toivon, että se tuo sarjaan ja sen huumoriin jotain erityistä. Se teki myös päivittäisestä työstä todella hauskaa! Kun pääsee työskentelemään aivan uudella tavalla, tuntee itsensä eläväksi.
– Aina nousi kysymys: milloin kerromme vieraileville näyttelijöille, että kuvaamme kaiken yhtenä pitkänä ottona? Joskus kerroimme vasta samana aamuna. Kävelin maskeeraamoon ja sanoin: ”Ai niin, me kuvataan tämä kohtaus yhtenä ottona.” Välillä on parempi antaa heille mahdollisimman vähän aikaa panikoida.
Toisesssa jaksossa näyttää siltä, että kaikki on kuvattu yhtenä pitkänä ottona. Olitteko täysin rehellisiä vai käytittekö leikkauskikkoja?
– Jouduimme toki tekemään jonkin verran leikkauksia. Eikä vain siksi, että jakso näyttäisi yhtenäiseltä, vaan myös siksi, että se sijoittuu auringonlaskuun. Käytännössä meillä oli vain 90–120 minuuttia päivässä aikaa kuvata. Olisi ollut mahdotonta toteuttaa kaikki yhdellä otolla – ellei meillä olisi ollut viikkoja harjoitella, mutta siihen ei ollut aikaa.
– Kuvaukset alkoivat aamulla, ja harjoittelimme iltaan asti. Kun kello löi kuusi, aloimme kuvata – ja meillä oli vain noin puolitoista tuntia aikaa saada kaikki purkkiin. Se vaati luovia ratkaisuja, mutta saimme sen toimimaan.

Olet luonut sarjan, kirjoittanut käsikirjoituksen, ohjannut, tuottanut ja näyttelet pääroolin. Miten hallitset kaikki nämä roolit yhtä aikaa?
– Itse asiassa minua stressaa vähemmän, mitä enemmän saan tehdä. Tiedän, että kuulostaa oudolta, mutta jos tunnen, että asiat eivät suju niin kuin haluaisin, se ahdistaa. Mitä enemmän kontrollia minulla on, sitä rentoutuneempi olen. Ja se on hauskaa! Me rakensimme sarjan, jonka tekemisestä tiesin nauttivani.
– Halusin, että jokainen kohtaus olisi loistava. Ei pelkkää täytettä, vaan jokaisen hetken piti olla hauska. Ja se teki kuvauspäivistä todella nautinnollisia.
Hollywoodin studiopomoja pidetään usein kylminä liikemiehinä. Oliko vaikeaa nähdä heidän inhimillinen puolensa?
– Ei oikeastaan. Kun on ollut Hollywoodissa tarpeeksi kauan, näkee selvästi heidän sisäisen ristiriitansa. Jos välittää vain rahasta, voi mennä rahoitusalalle tai pankkiin. Elokuvabisnes on monimutkaisempaa.
– Todellisuudessa useimmat studiopomot rakastavat elokuvia. Ei tähän työhön muuten ryhtyisi – se olisi liian vaikeaa. Vaikka heidän päätöksensä voivat olla turhauttavia, ymmärrän heidän dilemman. Päivittäin heidän on valittava: teenkö sen, mitä rakastan, vai sen, mitä minun on pakko tehdä säilyttääkseni työni? Näen tämän ristiriidan jatkuvasti.
The Studio alkaa Apple TV Plussassa 26. maaliskuuta. Sarja koostuu kymmenestä jaksosta.