Peaky Blindersin luoja avaa uuden sarjansa taustoja – ”Päähenkilön ei tarvitse olla hyvis”

Steven Knight tulee luultavasti aina olemaan synonyymi huippusarjalle Peaky Blinders, mutta hän on jo pitkään tarjonnut katsojille brutaaleja ja jännittäviä tarinoita. Taboo, See, Locke ja Eastern Promises ovat vain muutamia esimerkkejä Knightin töistä, ja nyt myös hänen uusi, tositapahtumiin perustuva gangsterisarjansa A Thousand Blows on nyt julkaistu Disney Plussassa.

4.3.2025 08:00

Ruotsalaisen sisarlehtemme MovieZinen Jonatan Blomberg keskusteli Peaky Blinders –sarjan luojan Steven Knightin kanssa hänen uudesta sarjastaan A Thousand Blows ja siitä, kuinka hän kirjoittaa useita projektejaan samanaikaisesti.

Sarjan julkaisun yhteydessä MovieZine sai tilaisuuden keskustella pitkään Knightin kanssa, joka kertoi kirjoittamismenetelmistään elokuvien ja tv-sarjojen parissa sekä siitä, mikä häntä erityisesti viehätti A Thousand Blows -projektissa.

Knight myös kertoi, miksi World War Z -elokuvan jatko-osa jäi tekemättä ja mitä mieltä hän on mahdollisuudesta tehdä toinen kausi Taboo-sarjasta, jonka pääosassa on Tom Hardy.

Historialliset kertomukset ja A Thousand Blows

Knight on aiemmin käsitellyt monia historiallisia kertomuksia, kuten Peaky Blinders ja Taboo. Mikä tässä aikakaudessa viehättää eniten?

– Minusta paras tapa työskennellä on etsiä parhaita tarinoita. Jos rajoittuu vain nykyhetkeen, jää valtava osa historiasta kertomatta. Viimeisten kahdensadan vuoden aikana on ollut monia uskomattomia tarinoita, jotka ovat valmiita kerrottavaksi.

– Tässä tapauksessa Stephen Graham tuli luokseni kertomaan Hezekiah Moscow’n tarinan, joka on tosikertomus. Se kiehtoi minua suuresti, mutta olin myös pitkään halunnut kertoa Forty Elephants -gangsteriryhmän tarinan.

– Tässä sain mahdollisuuden yhdistää nämä kaksi tarinaa yhdeksi projektioksi. Kaksi eri tarinaa oikeista ihmisistä, jotka voivat hyvin olla kohdanneet toisensa.

Mikä erityisesti Forty Elephants -gangsteriryhmässä kiinnosti sinua ennen tätä? He ovatkin nousseet monien sarjan katsojien suosikiksi.

– Luultavasti kuulin tästä ryhmästä jo Peaky Blinders -sarjan yhteydessä. Ja olen ajatellut, että haluan saada tämän kertomuksen ulos mahdollisimman pian. Muuten joku muu vie sen ennen minua, koska tarina on niin hyvä.

– Kyseessä oli neljäkymmentä naista, jotka pukeutuivat niin, että he näyttivät norsuilta varastaessaan vaatteita ja koruja, kun he astuivat ulos ostoskeskuksista. Tämä on siis syy nimelle Forty Elephants. Kuka ei haluaisi kertoa tuollaista tarinaa?

– Tajusin, että voin yhdistää tämän Hezekiah Moscow’n kertomuksen ja käyttää Mary Carria, joka oli Forty Elephants -ryhmän johtaja. Kaikki viittaa siihen, että nämä henkilöt ovat voineet kohdata toisensa, koska he olivat ainakin samassa paikassa samanaikaisesti. Mutta A Thousand Blows on vain minun näkemykseni siitä, miten tämä kohtaaminen olisi voinut tapahtua ja mitä sen jälkeen olisi voinut tapahtua.

Peaky Blinders ja A Thousand Blows ovat molemmat ajoittuneet samalle aikakaudelle. Auttoiko aikaisempi kokemus Peaky Blindersin tekemisestä tämän uuden sarjan kirjoittamisessa?

– Kyllä, todellakin. Peaky Blindersin tekeminen opetti minulle, että sarjassa voi pitää päähenkilön melko epäsympaattisena pitkäänkin. Riittää, että näyttelijä on todella hyvä, niin katsojat pysyvät mukana, vaikka hahmo ei ole perinteinen hyvis. Tämä antaa enemmän aikaa syventää hahmoa.

– Sama pätee A Thousand Blows -sarjaan, erityisesti Sugar Goodsoniin, joka aluksi vaikuttaa vain pahikselta. Mutta hän ei ole vain sitä. Sama koskee Mary Carria, joka tekee virheitä mutta ei ole pahis. Tällä tavalla katsojilla on enemmän aikaa rakentaa empatiaa hahmoja kohtaan.

Mikä oli suurin haaste A Thousand Blows -projektin toteuttamisessa?

– Kaikki historialliset tuotannot tuovat jatkuvia haasteita, erityisesti jos haluaa kuvata paikan päällä. Meillä oli kuitenkin onnea ja saimme suhteellisen suuren budjetin, jolla pystyimme rakentamaan 1880-luvun version Lontoosta vanhaan panimoon Thamesin lähellä.

– Meidän upeilla ammatilaisillamme oli mahdollisuus rakentaa kokonainen kortteli, jossa pystyimme liikkumaan vapaasti kuvauksissa. Pystyimme kävelemään kadulla, kääntymään kulmasta ja menemään vaikkapa baariin tai katsomaan ikkunasta ulos – kaikki oli juuri kuten käsikirjoituksessa. Tämä helpotti työtä valtavasti, kun ei tarvinnut muokata nykyaikaista Lontoota leikkauksilla.

Sugar Goodson ja Hezekiah Moscow olivat oikeita nyrkkeilijöitä. Onko sinulla omaa kiinnostusta lajiin?

– Isäni oli nyrkkeilijä, joten kasvoin kuuntelemalla monia nyrkkeilytarinoita ja kokemuksia, joita hän oli itse saanut tuohon aikaan. Hän herätti meidät keskellä yötä kuuntelemaan suoria lähetyksiä isoista otteluista Madison Square Gardenissa.

– En kuitenkaan ole itse kiinnostunut nyrkkeilystä, mutta silti siinä on jotain, joka vangitsee huomioni. Jos avaa television ja näkee nyrkkeilyottelun, se näyttää aina järkyttävän väkivaltaiselta, mutta jollain tapaa herrasmiesmäiseltä verrattuna UFC-taisteluihin.

Hollywoodin realiteetit

Olet työskennellyt pitkään käsikirjoittajana, ja nimesi on yhdistetty suuriin tuotantoihin, kuten World War Z -jatko-osa ja Star Wars -projekti, jotka eivät kuitenkaan toteutuneet. Onko turhauttavaa työskennellä projekteissa, jotka eivät koskaan tule valmiiksi?

– Se on osa työtä, erityisesti Hollywoodissa. Sitä työskentelee omassa roolissaan, ja kun projekti julkaistaan, se menestyy tai ei. Hollywoodissa elokuvia tulee ja menee. Työskentely siellä on erilaista verrattuna Isoon-Britanniaan. Yleensä suurissa franchising-projekteissa on useita käsikirjoittajia, jotka tekevät omat kierroksensa idean parissa.

– World War Z oli mahtava kokemus kehitysvaiheessa, mutta projekti ei päässyt eteenpäin. Sama koski Star Warsia. Työskentelin lahjakkaiden ihmisten kanssa, jotka halusivat tehdä jotain laadukasta eivätkä vain rahastaa. Jos ei ole valmis siihen, että oma työ voi vaihtua ja projekti jatkuu muiden käsikirjoittajien käsissä, ei kannata ottaa sellaisia projekteja.

Puhuit myös Taboo -sarjan toisesta kaudesta. Onko se edelleen mahdollista?

– Työskentelen tällä hetkellä Tom Hardyn kanssa sen eteen. Molemmilta kysytään jatkuvasti sarjan toisesta kaudesta, joten olemme ymmärtäneet, että meidän pitäisi vihdoin tehdä se.

Miten onnistut hallitsemaan monia projekteja samanaikaisesti?

– Ihmiset luulevat, että olen todella kurinalainen, mutta jos olisin, olisin varmaan jo lopettanut. Rakastan kirjoittamista, joten teen sitä vain jollain tavalla. Herään aikaisin ja aloitan kirjoittamisen ilman tarkkaa suunnitelmaa. Se voi johtaa siihen, että saan kymmenen sivua ulos ihan itsestään. Vertaan sitä unelmiin – joskus päästän irti ja annan asioiden tapahtua. Joskus se toimii, joskus ei. Mutta sitä minä rakastan.

A Thousand Blows on katsottavissa Disney Plussassa. Alla traileri.

YouTube video

Lue myös: Tilaa Episodin uutiskirje ja tiedät mitä katsoa! Nappaa katseluvinkit suoraan sähköpostiin tästä.