Uudessa Bad Boys -elokuvassa nähdään hahmo haudan takaa: ”Aina löytyy keino”

Miamin poliisivoimien suositut edustajat pakoilevat nyt itse lakia. Kun heidän komentajaansa kapteeni Howardia syytetään elämänmittaisista huumerikoksista, kyttäkaksikko Mike Lowrey ja Marcus Burnett vannoo puhdistavansa tämän nimen. Lähestyessään totuuden ydintä Mike ja Marcus lavastetaan myös syyllisiksi, rasitteenaan kartellin rahoittama palkkio heidän päänahastaan. Heidän perässään ovat siis poliisin lisäksi kaupungin kaikki jengit. Whatcha gonna do when everybody comes for you?

11.6.2024 09:00

Tutut pahat pojat Will Smith ja Martin Lawrence palaavat komediallisessa toimintajännärissä Bad Boys: Ride or Die. Bilall Fallah, joka yhdessä Adil El Arbin kanssa tunnetaan ohjaajakaksikkona Adil & Bilall, kehuu Smithin ja Lawrencen välistä ”taikaa”, joka parhaimmillaan helpottaa hänen työtään.

– Se on aina yllättävää. Kun istuu monitorien takana ohjaamassa kohtausta ja he keksivät huumoriaan, vai vain rentoutua ja katsoa heidän esitystään.

Smithin mukaan yhteinen kemia Lawrencen kanssa kumpuaa kolmenkymmenen vuoden kunnioituksesta toistensa työtä kohtaan. Ensimmäisen Bad Boys -elokuvan alla 1990-luvun puolivälissä he eivät vielä tunteneet henkilökohtaisesti. Tuolloin Martin-sarjalla nimeä tehnyt Lawrence soitti Bel-Airin prinssi -hittisarjan tähdelle kysyäkseen tämän kiinnostusta R-luokiteltua poliisikamuelokuvaa kohtaan. Lawrencella oli käsikirjoitus, ja hänen Bel-Airia fanittava siskonsa ehdotti veljelleen Smithille soittamista. Tuloksena ei ollut vain yksi elokuvahistorian suosituimmista parivaljakoista vaan myös tosielämän ystävyys.

– Se on paras puhelu, jonka olen koskaan soittanut, sanoo Lawrence.

– Tiesimme toistemme töistä, mutta kun tapasimme, oli selvää, että meillä oli yhteys. Vielä nytkin, 30 vuotta myöhemmin, olemme läheisiä ystäviä. Vaikka emme olisi nähneet toisiamme vähään aikaan, tiedämme voivamme luottaa toisiimme. Aina tukena, todella.

– Eivätkö kaikki halua sellaista? Jotakuta, johon voi luottaa, tapahtuipa mitä tahansa? lisää Smith – Se on osa näiden elokuvien iloa: pahat pojat ikuisesti todella tarkoittaa ikuisesti.

Franchisen fanien ohella Smith ja Lawrence itse ovat kiitollisia siitä, että Bad Boys: Ride or Die -elokuvan odotusaika oli franchisen historian lyhyin.

– Meillä oli vuosien varrella monta mahdollisuutta tehdä kolmas Bad Boys -elokuva, mutta vasta Bad Boys for Lifessa kaikki loksahti kohdalleen ja saimme elokuvan, joka täytti odotuksemme, sanoo Smith.

– Sen tekeminen avasi meissä jotakin. Näimme hahmot uudessa valossa, ne osat heistä ja heidän suhteestaan, jotka eivät koskaan muutu, ja uudet paikat, joihin voisimme viedä heitä. Voisimme tehdä popcorn-elokuvan, mutta se olisi gourmet-popcornia.

Taianomaista kemiaa

Uutuudessa Mike Lowrey ja Marcus Burnett ovat elämänsä suurimmassa pinteessä. Kun todisteet viittaavat edesmenneen kapteeni Howardin tekemiin huumerikoksiin, pahat pojat vannovat puhdistavansa tämän nimen, vaikka se tarkoittaisi joutumista kartellin ja poliisien tähtäimeen.

Tuottaja Jerry Bruckheimerin mukaan sillä ei ole merkitystä Lowreylle ja Burnettille.

– Molemmat nauttivat siitä, mitä tekevät. Nyt kun he ovat lain vastakkaisella puolella, he rakastavat sitä yhtä paljon, luoden entistä enemmän kaaosta.

Bruckheimer uskoo, että moisen kemian esittäminen on mahdollista vain hahmoille, jotka yleisö on oppinut tuntemaan ja rakastamaan.

– Franchise menestyy on se, että he rakastavat olla yhdessä valkokankaalla, veteraanituottaja sanoo.

– Haluan nähdä hahmoja kuten Mike ja Marcus. Haluan luoda konflikteja ja draamaa ja komediaa ja tuoda yhteen parhaat ihmiset; parhaat käsikirjoittajat, parhaat ohjaajat, parhaat näyttelijät. Koska jos yhdistän kaiken oikein, yleisö palaa yhä uudelleen.

Ja Bruckheimer tietää mistä puhuu: huolimatta 17 vuoden odotuksesta Bad Boys II:n (2003) ja Bad Boys for Lifen (2020) välillä, franchisen kolmas elokuva keräsi maailmanlaajuisesti yli 424 miljoonaa dollaria. Se oli vuoden menestynein julkaisu.

Vaikka Mike ja Marcus kinastelevat, he selvästi pitävät toisistaan ja ovat aina toistensa tukena.

– He ovat elinikäiset kumppanit, sanoo Lawrence.

– Valmiita menemään vaikka kuinka pitkälle pelastaakseen toisensa, asettaakseen toisensa parhaaseen valoon, kunnioittaakseen toisiaan, kasvaakseen yhdessä.

Tuottaja Doug Belgradille franchisen pysyvä suosio ei ole yllätys.

– Se on todistus näyttelijöiden taidoista, hän sanoo.

– Willin ja Martinin välillä on kiistatonta kemiaa filmillä. Yleisö rakastaa heitä yksilöinä ja vielä enemmän yhdessä. Ihmiset voivat nähdä itsessään vähän näistä hahmoista.

Belgradin mukaan kaverusten laittaminen äärimmäiseen tilanteeseen korostaa myös komediaa korostuu. Ja tällä kertaa Smithin ja Lawrencen yhdistelmä on aivan uusi.

– Tiesimme, että käsikirjoituksessa oli aineksia toiminnantäyteisimpään Bad Boys -elokuvaan, mikä on paljon sanottu, mutta vasta päästyämme kuvauspaikalle ymmärsin, että tästä tulisi myös hauskin Bad Boys -elokuva, sanoo tuottaja Chad Oman.

– Toisaalta se ei yllätä. Will ja Martin ruokkivat toistensa energiaa ja vievät toisiaan hulvattomiin ulottuvuuksiin.

Adil sanoo, ettei moinen taika ole sattumaa, vaan huolella hiottu taito.

– He improvisoivat lukuharjoituksissa keksien hauskoja asioita, joita käsikirjoittajat kirjaavat ylös. Kuvauspaikalla he esittävät, mitä ovat harjoitelleet. Kaikki näyttää spontaanilta, mutta oikeasti se on hyvin harkittua.

– Willin kanssa on helppo työskennellä, sanoo Lawrence.

– Hän on kuin tähtiurheilija, joka nostaa joukkuetovereidensa pelin tasoa.

– Martinin komedia on ainutlaatuista, koska hän saa rakastumaan itseensä samalla, kun nauraa hänen kanssaan, Smith vastaa kohteliaisuuteen.

– Hän on haavoittuvainen, mutta löytää tavan tehdä siitä hilpeää. Luulen, että se on yksi sarjan salaisista aineksista. Mike Lowrey ja yleisö ovat aina Marcuksen puolella. Ja koska Marcus pitää Mikesta, vaikka hän onkin holtiton, sinäkin pidät Mikesta.

Kamera mukana kuvassa

Adil & Bilall saivat Bad Boys for Lifesta franchisen parhaat arvostelut kriitikoilta ja yleisöltä.

– Kun 19-vuotiaina opiskelimme Brysselissä elokuvakoulussa, unelmoimme jonain päivänä pääsevämme Hollywoodiin. Vitsailimme aina, että jos joskus saisimme mahdollisuuden, haluaisimme tehdä Bad Boys -elokuvan, Bad Boys 3:n, Bilall nauraa.

– Emme tietenkään uskoneet, että se tapahtuisi oikeasti. Ja meidän on yhä vaikea uskoa sitä todeksi. Olemme fanipoikia, joten se tuntuu yhä erittäin surrealistiselta.

– Adil & Bilall auttavat tekemään näistä elokuvista erilaisia, sanoo Smith.

– He kasvoivat Marokossa ja Belgiassa ja tuovat siksi erilaisen näkökulman kaikkeen: hahmoihin, toimintaan, jopa väripalettiin. Olen tehnyt elokuvia monien loistavien ohjaajien kanssa, ja kaikki suuret ohjaajat tuovat oman estetiikkansa elokuvaan. Adil & Bilall ottivat ensimmäiset kaksi elokuvaamme, ja rakensivat niiden päälle uutta suuntaa. Siksi he ovat loistavia ohjaajia.

Bad Boys -franchise on sekoitus komediaa ja toimintaa. Edellisessä elokuvassa Adil & Bilall osoittivat, että heillä on luovuutta tehdä elokuva, joka voi kilpailla kahden ensimmäisen kanssa. Se on paljon sanottu, sillä ne ohjasi Michael Bay. Toiminnan tallentamisessa Adilin & Bilallin rikoskumppani on kuvaaja Robrecht Heyvaert.

– Franchisesta tekee erityisen energia. Ei ainoastaan näyttelijöiden, vaan myös tapa, jolla se kuvataan ja leikataan – se on erittäin energinen, dynaaminen, sanoo Heyvaert.

– Sitä pyrimme vangitsemaan ja viemään pidemmälle, lisäämään kontrastia, kameran liikkeitä ja värejä.

– Lähes kaikissa kohtauksissa näyttelijät ovat liikkeessä. Se on tarinavetoinen, mutta koko elokuvassa on hyvin vähän kohtauksia, joissa ihmiset istuvat tai seisovat ja keskustelevat. He ajavat, juoksevat, kävelevät. Se antaa rytmin ja tempon, joka mielestäni on todella mielenkiintoinen, hän jatkaa.

Heyvaert käytti myös erikoisia kameratemppuja.

– Olemme nähneet ja kokeilleet drone-työskentelyä nyt pari vuotta. Yksi haasteistamme oli yhdistää nopeatempoista, energistä drone-työskentelyä hahmoihin.

Bad Boys for Lifen menestyksen jälkeen ohjaajien tavoite oli olla luovia. Siitä syntyi SnorriCam-otoksen idea. SnorriCam on suuri, kehoon kiinnitettävä laite, joka asettaa katsojat suoraan toimintaan, kun hahmot kantavat kameroita antaen ehkä videopelimäistä tunnelmaa. Kameralla Adil & Bilall ja Heyvaertin pystyivät kuvaamaan Mikeä heittämässä aseen Marcukselle.

– Kamera on fyysisesti kiinnitetty Will Smithiin, Heyvaert kuvailee.

– Kohtauksessa on saumaton leikkaus, jossa ase on kiinnitetty kameraan elektromagneetilla. Kamera-ase-yhdistelmä lentää ilmassa Marcusille. Martin Lawrence tulee kuvaan, tarttuu pistooliin, ja sillä hetkellä teknikko vapauttaa magneetin ja Martin jatkaa näyttelemistä pistooli kädessään. Se on visuaalinen tapa saada molemmat hahmot yhteen saumattomassa otoksessa. Se kertoo tarinan ja tallentaa kohtauksen.

On osoitus Will Smithin ja Martin Lawrencen lahjakkuudesta ja kyvyistä, että he pystyivät näyttelemään ja suorittamaan tempun kiinnitettynä raskaaseen laitteeseen.

– Toimintakohtauksessa on aina vaarana, että siitä tulee geneerinen, hyvät ampuvat pahoja ja siinä se, sanoo Adil.

– SnorriCamilla on immersiivinen vaikutus, jossa vie hyvin lähellä hahmoja. Täytyy aina yrittää löytää tapa tehdä alkuperäisempää ja erityisempää eikä vain tylsää, ajatuksetonta toimintaa.

– Jokaisella toimintakohtauksella on oma persoonallisuutensa, oma värinsä. Joissakin toimintakohtauksissa on enemmän huumoria, mutta helikopterin putoaminen on erittäin intensiivinen. Kuvasimme sen monissa pitkissä otoksissa, ja todella tuntuu siltä, kuin kokisi sen reaaliajassa, Adil toteaa.

Hahmoja haudan takaa

Vaikka Smithin ja Lawrencen hahmot määrittävät franchisea, sitä rikastavat sivunäyttelijät, jotka edustavat Miamin värikkäitä, pahamaineisia ja vaarallisiakin puolia. Kapteeni Howard oli Lowreyn ja Burnettin esimies Miamin poliisivoimissa monien vuosien ajan. Fanit olettivat, etteivät näkisi Joe Pantolianoa neljännessä elokuvassa hänen hahmonsa jouduttua murhatuksi Bad Boys for Lifessa.

Mutta edes kuolema ei voi pitää kapteeni Howardia erossa pahoista pojistaan. Haudan takaa hän pyytää heitä puhdistamaan nimensä. Adilin mielestä Pantoliano on osa keitosta, joka tekee franchisesta niin hauskan.

– Hän on yksi suosikkihahmoistamme, sanoo ohjaaja.

– Joten kun hän kuoli, olimme kaikki surullisia, mutta mielestäni se teki myös edellisestä elokuvasta mieleenpainuvan ja voimakkaan.

Jäljellä oli vain yksi ongelma: voisiko kapteenin sisällyttää Ride or Die -elokuvaan? Vastaus oli: aina löytyy keino.

– Ajatus Joen hahmosta jättämässä viestejä ja jälkiä, olemassa edelleen osa tutkimusta ja osa pahojen poikien elämää, oli käsikirjoittajien ja tuottajien hieno idea sisällyttää hänet tyylikkäästi. Siksi Ride or Die on edelleen aito Bad Boys -elokuva, sanoo Adil.

– Joey Pants tuo hahmoon niin paljon. Huumoria mutta myös paljon sydäntä. Tässä elokuvassa hänen hahmonsa nousee tarinan kantavaksi voimaksi. Kaikki hyppäävät mukaan suojellakseen hänen perintöään.

Myös kostonhimoinen tappaja Armando Aretas, jota esittää Jacob Scipio, palaa kuvioihin.

– Jacobilla on mielenkiintoinen hahmokaari, sanoo Adil.

– Edellisessä elokuvassa hän oli todella, todella paha. Mutta hänellä oli sydäntä, mahdollisuuksia lunastukseen. Siksi on mielenkiintoista nähdä hänet osana pakenevia pahoja poikia.

– Armando on mielenkiintoinen, syvällinen hahmo. Ensimmäisessä elokuvassa minulla oli paljon töitä hahmon löytämisessä, ja silti tuntui, että raaputin vain pintaa, sanoo Scipio.

– Nyt näemme toisen puolen Armandosta. Hänet esiteltiin palkkamurhaajana ja sitten paljastui, että hänellä on omatunto, että hän on ollut emotionaalisesti hyväksikäytetty ja hänelle on valehdeltu koko elämänsä ajan.

Kun Mike joutuu lain väärälle puolelle, on Armandon aika loistaa.

– Armando toimii varjoissa – se on hänen elinympäristönsä, huomauttaa Scipio.

– Kun heistä tulee pakolaisia, Armando on: ”Tämä on minun maailmani, täällä minä kukoistan.”

Kuvat ja haastattelut: Columbia Pictures
Toimittanut Jouni Vikman