Onko tässä kaikkien kauhuleffojen äiti?

18.3.2013 13:54

Perjantaina teattereihin tuleva Mama perustuu espanjalaiseen lyhytelokuvaan Mamá, joka kuvattiin vuonna 2006 yhdessä päivässä. Se oli käytännössä pariminuuttinen kohtaus, jossa kaksi pikkutyttöä yrittää paeta pelottavaa naishahmoa kotonaan. Sisarukset Andy ja Barbara Muschietti tekivät sen vastapainoksi Andyn komediallisten mainosten ohjaamiseen keskittyneelle työlle.

Työkiireiden vuoksi jälkituotanto efekteineen kesti pari vuotta, mutta kun Mamá vuonna 2008 pääsi kansainväliseen festivaalilevitykseen, se herätti alan kiinnostuksen. Eräs ammattilaisista, joihin intensiivinen kohtaus teki vaikutuksen, oli Guillermo del Toro. Del Toro katsoo vuosittain satoja lyhytelokuvia ja usein rohkaisee niiden tekijöitä. Välillä hän innostuu laajempaakin yhteistyöhön, kuten kävi Muschiettin sisarusten kanssa.

– Ensimmäisestä kymmenestä sekunnista on selvää, että Andy ymmärtää draamaa. Olin hyvin vaikuttunut, del Toro kuvailee.

Meksikolaissyntyinen tuottaja-käsikirjoittaja-ohjaaja on pitkään ollut sitä mieltä, että hyvien pelottelutarinoiden ytimessä ovat lapset, sillä niiden juuret ovat saduissa.

– Grimmin veljesten sadut, kansantarut Itä-Euroopasta, Venäjältä ja Appalakeilta ovat täynnä väkivaltaa ja kauhua, del Toro perustelee.

Muschiettit ja Del Toro tapasivat ajatuksenaan tuottaa kokopitkä elokuva käyttäen lähtökohtana Mamá-lyhärin tunnelmaa. Sisarukset kirjoittivat ensimmäisen hahmotelman ja Del Toro lisäsi siihen muutamia pelotteluja.

Mama on Andyn elokuva, fantastinen sellaisenaan, eikä sen tarvitse muistuttaa mitään mitä minä olen tehnyt, del Toro muistuttaa.

– Uskon, että Andylla on pitkä ura edessään, hän on yliluonnollisen rauhallinen ja itsevarma. Ihailen sitä, että hän taistelee ideoittensa puolesta – jopa minun kanssani, tuottajaguru nauraa.

Del Toro ylistää Andy Muschiettia siitä, että tämä ymmärtää miten pelkoa luodaan elokuvassa: hallitsemalla sitä kuinka paljon – tai oikeastaan kuinka vähän – pelon lähdettä näytetään.

– Näkemistä pelottavampaa voi olla näkemättä, tai kuvitella mitä on nähnyt. Andy näyttää tarpeeksi, jotta yleisö tuntee itsensä tyytyväiseksi, mutta ei liikaa, jolloin elokuva menettäisi tehoaan.

Tietokone-efektien yhdistämistä fyysisiin tehosteisiin pitkään harrastanut del Toro suositteli Muschietteille espanjalaista DDT-firmaa.

– Luotan heihin täydellisesti. Olen käyttänyt heitä The Devil’s Backbonesta Pan’s Labyrinthiin, Hellboyhin, Orpokotiin… He ovat yksi parhaista efektifirmoista tällä hetkellä, tai ehkä koskaan.

Del Toro summaa tuotannon monen vuoden matkan lyhyestä Mamásta kokopitkään Mamaan.

– Maailman vahvin voima on äidinrakkaus, mutta kun se vääristyy, syntyy aivan omanlaatuistaan universaalia kauhua.

Toimittanut: Jouni Vikman
Haastattelu: United Pictures International