Mitä järkeä on laittaa kymmeniä miljoonia tv-mainokseen? Mikä niissä maksaa? Missä ohjelmassa kallein mainos on esitetty? Tässä tulevat kaikkien aikojen kalleimmat tv-mainokset top 15!
Lyhyt vastaus kysymyksiin: 1. on järkeä, jos raha tulee takaisin 2. lähes aina näyttelijät ja 3. Super Bowl.
Kaikista rahakkaimpien mainosten tyypillinen asetelma on, että Hollywood-tähti toistaa suositun elokuvaroolinsa ja irrotettu asiayhteys tekee tilanteesta hauskan. Yleensä tosin riittää, että supertähti edes vilahtaa mainoksessa, roolista viis.
Vakuutusyhtiö Avivan Names-mainoksessa vierailee todellinen kaarti tähtiä: Ringo Starr, Alice Cooper, Bruce Willis ja Barry Humphries, eli Dame Edna. Amazon Echon Alexa Loses her voice -mainoksissa nähdään Cardi B, Anthony Hopkins ja Gordon Ramsey.
Poikkeuksiakin on. Sijalta 4. löytyvä yhdysvaltalainen 84 Lumber rakennustarvikeyhtiö, kuten myöskään Googlen Loretta ei tarvinnut vetoapua julkkiksilta.
Listan älyttömimmät mainokset ovat todennäköisesti australialainen olutmainos Sky Troop Show ja PepsiCo:n Doritos Blaze vs. Mountain Dew: Battle, jossa Morgan Freeman ja Peter Dinklage räppäävät Busta Rhymesin ja Missy Elliottin tahtiin ja jäädyttävät, sekä polttavat siinä sivussa kaiken, mihin koskevat.
Listaykkösenä on Nicole Kidmanilla tähditetty Chanelin No. 5 The Film vuodelta 2004, joka muistuttaa lähinnä elokuvan traileria. Kidmanille maksettiin roolista 3,7 miljoonaa. Valtaosa mainoksista on esitetty amerikkalaisen jalkapallon vuosittaisen finaalin, Super Bowlin puoliajalla.
Maailman kalleimmat tv-mainokset top 15:
- Chanel, No. 5 The Film (2004) $33 miljoonaa
- Google, Loretta (2020) $16,8 miljoonaa
- Amazon Echo, Before Alexa (2020) $16,8 miljoonaa
- 84 Lumber, The journey begins (2017) $16,2 miljoonaa
- Ford, Go further (2017) $16,2 miljoonaa
- Chrysler, America’s Import (2014) $16 miljoonaa
- Guinness, Tipping Point (2007) $16 miljoonaa
- Amazon, Not Everything Makes the Cut (2019) $15.6 miljoonaa
- Amazon Echo, Alexa loses her voice (2018) $14,9 miljoonaa
- Toyota, The Longest Chase (2016) $14.4 miljoonaa
- Aviva, Names (2008) $13,4 miljoonaa
- Bud Light, Up For Whatever (2014) $12 miljoonaa
- PepsiCo, Doritos Blaze vs. Mountain Dew: Battle (2018) $10,2 miljoonaa
- Carlton Draught, Sky Troop Show (2008) $9 miljoonaa
- Pepsi, Joy of Pepsi (2001) $8,1 miljoonaa

Huom! Lista on kasattu useasta eri lähteestä (esim. Statista ja Watchmojo) ja se ei ole tieteellisesti pätevä. Ainoastaan suuntaa antava.
Lue myös: Tilaa Episodin uutiskirje ja tiedät mitä katsoa! Nappaa katseluvinkit suoraan sähköpostiin tästä.