Metsästystä, viinaa ja satoja majavia – Näin syntyi ilmiöksi noussut hittikomedia Hundreds of Beavers

Haastattelussa mies majavien takana, Suomessa vieraillut Ryland Brickson Cole Tews.

29.7.2024 17:38

Hollywood on laiskistunut. Teatterit ovat täynnä jatko-osia, uudelleenkäynnistyksiä ja elokuvauniversumeita. Uudet omaperäiset ideat uhkaavat unohtua, kun isojen studioiden jättibudjetit menevät nykyään lähes poikkeuksetta uudelleenlämmityksille. Taiteilijoiden onkin pitänyt ottaa ohjat omiin käsiinsä.

Tämän osoittaa esimerkiksi Ryland Brickson Cole Tewsin ja Mike Cheslikin Hundreds of Beavers. Suurimmilta osin ystäväporukan voimin tehty mustavalkoinen, minibudjetilla toteutettu ja dialogiton toimintakomedia juoposta omenaviinan myyjästä, joka menettää kaiken ja joutuu eriskummallisten käänteiden kautta napit vastakkain satojen majavien kanssa. Looney Tunesin, Monty Pythonin, Buster Keatonin ja Charlie Chaplinin suuntaan kumartavasta pienestä ja absurdista elokuvasta kuoriutui jotain suurta.

Hundreds of Beavers sulatti kansojen sydämet ja löysi nopeasti itselleen vankan ja vannoutuneen fanikunnan. Elokuvasta tuli elokuvakansan keskuudessa ilmiö, kun vekkulit majavat kiertelivät leffafestareita eri puolilla maailmaa. Alkuvuodesta elokuva sai viimein virallisen ensi-iltansa USA:ssa. Hurraahuudot kantautuivat internetiin asti, kun elokuva nousi hetkeksi Letterboxdin vuoden toisiksi parhaaksi arvioiduksi elokuvaksi häviten ainoastaan megalomaaniselle Dyyni: Osa 2:delle. Vertailun vuoksi: Dyyni Osa 2 maksoi noin 1 260 kertaa enemmän kuin Hundreds of Beavers. Kultasuoneen oli osuttu.

Hundreds of Beavers on ollut menestys myös Suomessa. Night Vision -leffafestarit nappasi elokuvan valikoimaansa viime vuonna. Se osoittautui erinomaiseksi valinnaksi. Elokuva nousi festareilla hitiksi, minkä vuoksi sitä ei jätetty pölyttymään fanien muistoihin, vaan esityksiä jatkettiin. Helsingin Whs Teatteri Union onkin järjestänyt elokuvasta jo päälle kymmenen erikoisnäytöstä, joista suurin osa on myynyt loppuun.

Festarin onnistui keväällä saada houkutelluksi elokuvan käsikirjoittaja, tuottaja ja pääosa Ryland Brickson Cole Tews paikan päälle Helsinkiin. Ryland ei kauaa ilman Suomea pärjännyt sillä hän palasi jo heinäkuussa Whs Teatterin uusimpiin erikoisnäytöksiin.

Innostuksen juuri

Ryland kertoo, että hänen intonsa elokuvien tekemistä kohtaan alkoi jo nuorena.

– Olen tehnyt elokuvia lapsesta saakka. Oli se sitten sisarusten, naapuruston muiden lapsien tai koulukavereiden kanssa. Minua vain kiinnosti todella paljon omien pienien elokuvien tekeminen. Oli vain todella hauskaa tehdä hupsuja elokuvia ystävieni kanssa lapsena. Nyt teen hupsuja elokuvia ystävieni kanssa kolmikymppisenä, Tews muistelee.

Monty Python ja Simpsonit olivat lapsena suuria inspiraatioita. Myöhemmin sain paljon inspiraatiota Sam Raimin uran alun elokuvista, erityisesti Evil Dead 2:sta ja Spider-Man 2:sta. Muita urani kannalta tärkeitä elokuvia ovat olleet Hellboy 2, Piru kaupungissa ja Steve Zissoun vedenalainen maailma, josta otin paljon vaikutteita Lake Michigan Monsteriin [Tewsin ensimmäinen elokuva]. Ja Guy Maddin. Maddin oli minulle tärkeä, sillä katsoessani joitain hänen mustavalkoisia ja visuaalisesti rakeisia elokuviaan mietin, että minä oikeasti pystyisin kavereiden kanssa tekemään jotain tuollaista, jos vain olisi tarpeeksi hyvä idea. Lake Michigan Monster ja Hundreds of Beavers ovat molemmat pieniä elokuvia, minkä vuoksi visuaalinen rakeisuus mahdollisti resurssien säästämisen tärkeämpiin asioihin. Koska elokuvamme näyttävät roskalta, voimme tehdä isoja ja avaria maailmoja, Tews naurahtaa.

Hundreds of Beaversin ja Lake Michigan Monsterin takana ei ole vain Tews, vaan yhtä lailla oleellinen osa niitä on Beaversin ohjaaja ja Rylandin ystävä Mike Cheslik.

– Ystävystyin Miken kanssa lukiossa. Teemme hyvin töitä yhdessä. Hundreds of Beaversin me kirjoitimme ja ideoimme yhdessä. Mike oli elokuvan ohjaaja ja leikkaaja, kun minä tähditin ja tuotin elokuvan. Taiteellisesti teimme vahvasti yhteistyötä. Mike muisti aina kysyä minunkin mielipidettäni ideoihinsa. Mikellä oli ohjaajana kuitenkin oma visio siitä, miten hän minua ohjaisi, jotta yhteisestä visiostamme tulee paras mahdollinen. Mike myös teki elokuvan erikoistehosteet, joiden toteutuksessa näkyy nimenomaan hänen visionsa. Minun heiniäni oli tuottajana puolestaan monet käytännön jutut kuten lavasteet ja kuvauspaikat. Pelaamme hyvin yhteen, Tews kertoo.

Vain kamera ja ystäviä

Vuonna 2018 Rylandin unelmointi tuotti viimein tulosta, kun ensi-iltansa sai Lake Michigan Monster.

– Teimme yhdessä Miken kanssa nettisarjan L.I.P.S (The League of Interplanetary Process Servers). Noin vuoden yritimme vain myydä sitä hiton sarjaa. Se oli pitkä prosessi, jonka aikana minulla ei ollut oikein muuta tekemistä kuin toimittaa pitsoja. En tehnyt mitään luovaa, ja elämä oli aika tylsää. Silloin päätin, että minäpä nyt tänä aikana yritän tehdä pitkän elokuvan. Kuka tietää, onnistunko vai mitä tapahtuu, mutta minä nyt yritän tehdä sen. Kirjoitin käsikirjoituksen hyvin nopeasti enkä laittanut siihen hirvittävästi ajatusta. Lake Michigan Monster oli minulle vain keino yrittää tehdä oikea elokuva. Työryhmäksi sain ystäviäni ja perhettäni. En kertonut Mikelle heti, vaan aloin vaan kuvata elokuvaa. Jossain kohtaa aloin vain lähettää hänelle materiaalia, jota hän ryhtyi leikkaamaan ja käsittelemään, Tews kertoo.

Lake Michigan Monster syntyi pohjimmiltaan turhautumisesta. Halusin tehdä elokuvan, mutta kuulin jatkuvasti, miten en voisi tehdä elokuvaa, ellen noudata jotain tiettyä koodia tai ole jollain tietyllä tasolla. Lake Michigan Monsterilla vastasin ihmisille, että voinpas. Minulla on kamera ja ystäviä. Voin mennä kuvaamaan ja katsoa mitä tapahtuu.

Kaikki hyvät ideat syntyvät baarissa

Lake Michigan Monster tehtiin vain noin 7 000 dollarin budjetilla, mutta siihen nähden siitä tuli yllätysmenestys. Elokuva kiersi leffafestareita ja keräsi itselleen kulttiyleisön. Lake Michiganin menestys mahdollisti budjetin nostamisen seuraavaa elokuvaa varten. Hundreds of Beaversin budjetti tulisi olemaan yli 20-kertainen: 150 000 dollaria, joka on silti pikkurahaa elokuvamaailmassa.

Beavers ei kuitenkaan syntynyt sillä ajatuksella, että nyt nostetaan panoksia. Alkuperäinen idea oli huomattavasti simppelimpi.

– Kuten kaikki hyvät ideat, Beavers sai alkunsa baarissa. Mike halusi tehdä talvielokuvan, jossa olisi lumipallotaisteluita, pulkkamäkiä ja hassuja maskotteja, jotka kaatuilevat ympäriinsä. Sen oli tarkoitus olla kooltaan samaa tasoa kuin Lake Michigan Monster. Kun minä ja Mike kuitenkin lähdimme puhumaan tarkemmin, miten tarina käytännössä etenisi, alkoi projekti paisua valtavasti. Se on minun ja Miken ongelma kirjoittaessamme. Emme koskaan pysty tekemään vain pientä ja yksinkertaista elokuvaa. Aina pitää tehdä vähän isompi ja hullumpi kuin oli tarkoitus, Tews naurahtaa.

Hundreds of Beavers on elokuvana varsin poikkeuksellinen. Tietysti siis niin oli myös kirjoitusprosessi.

Beaversissä ei ole dialogia, joten emme tehneet sille varsinaista käsikirjoitusta. Teimme vain kolme suurta kansiota kuvakäsikirjoitusta. Niiden tekemisessä meni useita kuukausia. Minä ja Mike tapasimme muutaman kerran viikossa ja työskentelimme noin 8 tuntia päivässä. Päivän päätteeksi avasimme huurteiset ja katsoimme jotain yhdessä (yleensä jotain, jossa on kung fua). Työskennellessä meillä oli aina televisiossa jotain Beaversiä inspiroivaa päällä, esimerkiksi Samurai Jack tai Super Mario Galaxy 2, jotta saisimme mielemme oikealle aaltopituudelle, Tews selittää.

Tärkeä osa Hundreds of Beaversin raikkautta on sen päähenkilö. Jean Kayak ei ole moderneille valtavirtaelokuville tyypillinen suutaan soittava sankari (eikä edes voisi olla, kun elokuvassa ei tosiaan ole dialogia), vaan vanhojen piirrettyjen ja mykkäelokuvien suuntaan kumartava veikeä elehtijä. Tällaisen hahmon näytteleminen vaatii aivan erilaista osaamista ja valmistautumista.

– Isoja inspiraatioita hahmon luomisessa olivat tietysti Buster Keaton ja Charlie Chaplin. Yksi suuri minulle oli myös Toshirō Mifune vanhoissa samurai-elokuvissa. Vaikka niissä elokuvissa olikin usein dialogia, Mifunella oli kyky näyttää katsojille mitä hän tuntee hyvin nopeasti pelkästään kasvoillaan. Katsoja näkee puolessa sekunnissa, onko hänen hahmonsa vihainen, peloissaan, surullinen, iloinen tai mikä tunne hänet ikinä olikaan vallannut. Minun täytyi opetella sama taito. Myös Jackie Chanin kyky tehdä komediaa ja toimintaa yhtä aikaa oli minulle suuri inspiraatio. Beavers kuitenkin on toimintakomedia.

Majavat työssä

Pitkän suunnittelun jälkeen majavaelokuvaa alettiin viimein kuvaamaan talvella 2020. Kuvaukset kestivät kaksi vuotta, ensimmäinen satsi 2020 talvella ja toinen 2021 talvella.

– Noin 80 prosenttia elokuvasta kuvattiin Wisconsin osavaltion pohjoisissa metsissä. Kuvaaminen oli välillä outoa, kun elokuva on niin efektivetoinen. Mikellä oli visio toteutuksesta ja hän vaan kertoi, että edessäsi tapahtuu näin ja vasemmalla on tämä asia. Kumpikin piti kuvitella, mikä teki näyttelemisestä melko haastavaa. Onneksi Mike on erinomainen ohjaaja. Hän oli hyvä selittämään asioita. Olin hänelle kuin nukke, jota heitellä miten parhaaksi näkee, Tews naurahtaa.

Suunnitelmaa noudatettiin produktion aikana uskollisesti, eikä improvisaatiolla jäänyt juurikaan tilaa. Kuvakäsikirjoitus oli kuitenkin täynnä erikoisia kuvia, jotka saisivat todellisen muotonsa vasta jälkituotannossa. Kuvauksissa osa kuvista oli melko erikoista toteuttaa työryhmän kannalta.

– Mikea ja osittain minua lukuun ottamatta työryhmälle, joka koostui usein noin neljästä tai viidestä ihmisestä, oli harvoin selvää, mitä kuvauspäivinä oikeasti kuvattiin. Elokuvaa varten piti monesti kuvata joitain näennäisesti satunnaisia elementtejä, joista rakennettaisiin jotain järkevää editissä. Mike kertoi, miten nyt kuvaamme tätä jalkaa viidestä eri kulmasta tai jotain vastaavaa. Se herätti usein hämmennystä, mutta onneksi Mike heitti kuvat edittiin samana iltana ja näytti aina muulle tiimille, että tämän takia me kuvasimme tämän. Se oli tärkeää työilmapiirin kannalta.

Hundreds of Beavers on pienen budjetin komediaksi melkoisen kunnianhimoinen projekti, joka sai eeppiset mittasuhteet edetessään. Projekti oli valtava, kun puitteet olivat kaukana isoista studio elokuvista.

Beaversin suunnitteleminen ja leikkaaminen oli kuin palapelin rakentamista. Pohdimme, miten mikäkin toteutetaan ja miten kaikki järjestellään ja käsitellään editissä. Prosessi oli aika hankala. Moniin kuviin yhdistettiin useita eri elementtejä, joita kertyi koko kaksi vuotta kestäneiden kuvausten ajalta. Mikella oli melkoinen työmaa. Itse kuvaukset olivat vaikeita ja kiireisiä. Ylimääräistä aikaa säädölle tai monille uusintaotoille ei ollut, kun jo lavasteiden ja pukujen autosta pois saaminen muutaman ihmisen voimin oli kuin sotilasoperaatio. Rahaa oli enemmän kuin Michiganissa, mutta silti vähän. Kaikilla oli useita töitä. Yksi inspiraatio koko työryhmällemme oli Werner Herzogin Fitzcarraldo. Olimme samaan tapaan jatkuvasti alakynnessä ja tekemässä jotain paljon meitä isompaa. Kohtauksia oli haastava kuvata ja koko ajan oli kylmä. Mutta olimme nähneet, kun muut (kuten Herzog) olivat onnistuneet päihittämään mahdottomat todennäköisyydet. Miksi emme mekin?

Värikäs tulevaisuus

Haasteellisen ja hermoja raastavan prosessi jälkeen Hundreds of Beavers saatiin viimein valmiiksi. Ja kuten tuli jo mainittua, työ kantoi hedelmää.

– Kyllähän se menestys yllätti. Toisaalta, kun teimme Hundreds of Beaversia, kyllä minä jollain tasolla sydämessäni ymmärsin, että tämä on tosi hauska elokuva. Näin, että teimme jotain uutta ja hauskaa. Uskoin, että ihmiset tulisivat nauttimaan siitä. En arvannut, että siitä tulisi tämän tason menestys. Beaversin kanssa kävi paras mahdollinen. Elokuva pyörii nyt ympäri maailmaa. Fanien reaktio on ollut ihana nähdä. Saamme jatkuvasti viestejä, miten teimme joitain, joka merkitsee ihmisille paljon. Jotkut ovat vieläpä nähneet elokuvan niin monta kertaa. Se on hullua, kun monet fanit ovat nähneet elokuvan paljon useammin kuin minä. Ihmiset puhuvat, että minä ja Mike olisimme suuria neroja, mutta itse en sanoisi niin. Olemme oikeastaan aika tyhmiä, mutta teimme vain valtavasti töitä. Ja meillä oli intohimoa.

Beavers on myös paljon reaktioita herättävä elokuva. Yleisö raukeaa aplodeihin kesken näytösten ja nauraa jatkuvasti. Tews vahvistaa, että ilmiö on toistunut ympäri maailman. Jotain maagista näissä majavissa taitaa olla.

Hundreds of Beaversin menestys mahdollistaa tietysti isomman elokuvan tekemisen. Millekään “Marvel-tasolle” ei Tews kuitenkaan ole siirtymässä.

– Jos Beavers oli kaksi askelta Lake Michiganista, seuraava elokuvamme on kolme askelta Beaversistä. Teemme tällä hetkellä käsikirjoituksen toista versiota Miken kanssa. Elokuvassa tulee olemaan poikkeuksellisesti värejä ja dialogia. En halua liikaa paljastaa, mutta se on käytännössä Rush Hour vampyyreillä. Seuraava elokuva tulee olemaan myös helpommin myytävissä. Beavers vaatii jonkin verran yleisöltä, että siihen pääsee sisälle. Seuraavaan elokuvaamme tulee olemaan hieman helpompi hypätä mukaan, Tews vihjailee.

Tuttu tyyli tulee onneksi pysymään Tewsin seuraavissakin elokuvissa.

– Haluamme tehdä alkuperäisiä ja tuoreita elokuvia, joiden tarinat luomme itse. Mikella on ollut jotain mahdollisuuksia päästä tekemään franchise-elokuvia, mutta sellainen ei kiinnosta häntä. Toisaalta taas, jos tekisimme ison ja menestyneen elokuvan, meillä olisi sen jälkeen enemmän varaa tehdä omia pieniä hassuja elokuviamme. Emme ole juuri nyt kiinnostuneita poikkeamaan tutusta tyylistämme. Tykkäämme tehdä toimintakomedioita. Ehkä joskus 50-vuotiaana päätän, että haluankin tehdä draaman, mutta en juuri nyt. Miksi korjata jotain, joka ei ole rikki?

Todelliset Jean Kayakit

Hundreds of Beavers on ollut eräs viime vuosien ilahduttavimmista menestystarinoista. Budjettiinsa nähden elokuva on ollut valtava menestys. Vaikka kuinka Hollywood tulvii tuttuja naamoja tutuissa ympäristöissä, Hundreds of Beavers on osoitus siitä, että katsojia miellyttää edelleen eniten se yksi ja sama asia: hyvät elokuvat.

Teoksen syntyminen oli kuitenkin kaikkea muuta kuin itsestään selvyys. Ryland ja Mike ottivat tietoisen riskin jättäessään isojen studioiden isot rahat omaan arvoonsa. Toki niiden saaminen olisi ollut joko todella hankalaa tai merkinnyt omaperäisyyden karsimista, joka ei Rylandin puheista päätellen ollut koskaan vaihtoehto. Kuten elokuvansa päähenkilö, Rylandilla, Mikella ja muulla porukalla oli vastassaan moninkertaisesti suurempi vastus. Mutta kuten Jean Kayak taisteli satoja majavia vastaan rakkauden vuoksi, Ryland ja Mike kestivät kylmyydet, kiireet ja paikoin painajaismaisen produktion visionsa, taiteensa ja yleisönsä vuoksi. Ja se kannatti. Vaikka Hollywood on laiskistunut, taiteilijat ovat voimissaan. Taiteilijat kuten Ryland, Mike ja kaikki muut itsenäiset elokuvantekijät. Eikä heitä voi pysäyttää edes tuhat majavaa.

Mikäli kiinnostuit Hundreads of Beaversista, sen pystyy vuokraamaan tai ostamaan Apple Tv:stä, SF Anytimesta tai Youtubesta pikkurahalla. Fyysinen julkaisu on myös luvassa loppuvuodesta. Jos haluat kokea majavat niille tarkoitetussa ympäristössä, elokuvateatterissa innokkaan yleisön seurassa olutpullo tassussa, suuntaa Whs Teatteri Unioniin 21. elokuuta.