Klassikkotuotetta ostetaan jälleen ennätystahtiin – Uusi Top Gun -elokuva räjäytti suosion

Ikoninen merkki vetää taas.

2.6.2022 17:00

Moni asia on muuttunut siitä, kun ensimmäinen Top Gun -elokuva julkaistiin 34 vuotta sitten. Mutta yksi seikka on ennallaan myös uudessa Top Gun: Maverick -elokuvassa: Tom Cruisella on päässään Ray-Ban Aviator -aurinkolasit.

Viime viikolla julkaistun jatko-osan jättisuosio näkyy nyt myös aurinkolasikaupassa, sillä ikonisen Aviator-mallin suosio on noussut hintavertailupalvelu Hintaoppaan mukaan peräti 86 prosenttia ensi-iltapäivään verrattuna.

Kyseinen malli on samalla noussut globaalisti Hintaoppaan haetuimmaksi aurinkolasimalliksi. .

1980-luvun alussa Ray-Ban myi ainoastaan 18 000 paria aurinkolaseja vuodessa. 80-luvun lopulle tultaessa laseja myytiin jo miljoonia vuosittain.

Suuri syy tähän oli Tom Cruise, jolla oli usein aurinkolasit päässään elokuvissaan. Vuoden 1982 Riskibisnes nosti Wayfarer-mallin suosion uudelle tasolle, ja neljä vuotta myöhemmin ilmestynyt Top Gun teki Aviatoreista suositummat kuin koskaan.

Eräiden lähteiden mukaan Aviator-mallin myynti nousi 40 prosenttia pian Top Gunin ilmestyttyä elokuvateattereihin. Nyt historia näyttää toistavan itseään.

Aviator-lasit julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1937. Alunperin niiden tavoitteena oli estää auringonsäteitä häikäisemästä yhdysvaltalaissotilaiden silmiä.