Milloin viimeksi katsoit ns. ihan tavallista tv-lähetystä antennin tai kaapelin välityksellä? Esim. viime vuoden elokuussa Yhdysvalloista kantautui raportti, jonka mukaan suoratoiston katsominen oli jo ylittänyt siellä kaapeli-tv:n katselun. Tämän kehityksen uumoillaan romuttavan tuttuja asioita.
Yhdysvaltalaisen CBS-kanavan ohjelmasuunnittelun vastuuhenkilönä toiminut Jim McKairnes pitää selvänä, että tv:n katselu on murroksessa. Hän katsoo, ettei ole enää tätä päivää suunnitella kalliisti esitysaikatauluja millekään kanavalle. McKairnesin mielestä muutos ei ole nopea, mutta se on kuitenkin käynnissä:
– [Aikatauluttaminen on] sana, joka on pikkuhiljaa menettämässä merkityksensä [televisiolle]. Tv-lähetystoiminnan tulot riippuvat edelleen parhaan katseluajan paikoista, mutta nyt tässä meidän suoratoistomaailmassamme ne ovat sidoksissa niin moneen muuhun [seikkaan]. [K]yse on myös sisältöstrategiasta ja [ohjelma]hankinnoista. Aikana, jolloin ns. ikkunapaikat ovat digitaalisia, maanantain klo 9:n esityspaikka on vanhanaikainen käsite. Kuka lopulta tarvitsee aterian katettuna tietyllä kellonlyömällä, kun kaikki ruokapuoli hoituu itsepalveluna?
McKairnesin ulostulo on saanut vastakaikua myös muilta ohjelmasuunnittelun parissa uraa tehneiltä ammattilaisilta. Joidenkin mielestä suoratoistopalveluissa olisi hyvä ottaa opiksi perinteisen tv:n ohjelmasuunnittelusta, jotteivat katsojat vain juuttuisi selailemaan nimekkeitä runsaudenpulan keskellä.
Lähde: Deadline
Lue myös: Tilaa Episodin uutiskirje ja tiedät mitä katsoa! Nappaa katseluvinkit suoraan sähköpostiin tästä.