Francis Ford Coppolan uuden elokuvan markkinointikampanja on menossa aivan päin persauksia – Sepitystä täynnä oleva traileri vedettiin pois vain tuntien päästä

”Anteeksiantamaton moka. Pieleen meni ja olemme pahoillamme”, Lionsgate tiedotti.

23.8.2024 08:30

Francis Ford Coppolan intohimoprojekti Megalopoliksen markkinointi on menossa pahasti puihin.

Ensin elokuva kärsi mainehaittaa Coppolan väitetystä, epäasiallisesta käyttäytymisestä. Tarina paljastui huijaukseksi, mutta syytöksen muistavat kaikki, oikaisua vain harva.

Eilen elokuvan levittäjänä toimiva Lionsgate julkaisi trailerin, jossa vilisee elokuvakriitikoiden lyttäyksiä Coppola-klassikoista, kuten Kummisedästä, Ilmestyskirja. Nytistä ja Bram Stokerin Draculasta. Kuten:

Kummisetä on tökerö ja omahyväinen elokuva”

Ilmestyskirja. Nyt on ontto sisältä”

Lainausten väitettiin olevan tunnettujen elokuvakriitikoiden, kuten Pauline Kaelin, Andrew Sarrisin ja Vincent Canbyn kirjoituksia The Village Voiceen, The New Yorkeriin ja New York Timesiin.

Pian paljastui, että lainaukset olivat keksittyjä. Samat arvostelijat kirjoittivat elokuvista todellisuudessa neutraaliin tai myönteiseen sävyyn. Traileri vedettiin pois vain tuntien päästä, anteeksipyynnön kera.

”Anteeksiantamaton moka. Pieleen meni ja olemme pahoillamme”, Lionsgaten tiedotteessa sanottiin.

Lionsgaten tarkoituksena oli osoittaa vitsikkäällä tavalla, että kriitikot tulevat aliarviomaan Coppolan uuden elokuvan aivan kuten Kummisedän ja Ilmestyskirjan ja historia toistaisi itseään.

Nyt sepityslainauksia täynnä oleva video toimii lähinnä antipromootiona Coppolalle ja Megalopolikselle.

Surkeinta markkinointimokassa oli se, että aikanaan Coppola-klassikoista kirjoitettiin negatiivisia arvioita myös oikeasti. Tämä olisi selvinnyt varsin vähäisellä tutkimustyöllä.

YouTube video

Lähde: Screenrant