Grand Prix meni todella suloiselle draamalle All We Imagine as Light, ja suosikkien kuten Emilia Pérez ja The Substance saatua päänsilitystä – puhumattakaan Jesse Plemonsista, joka on paras kaikessa mihin ryhtyy ja tuli vihdoinkin huomioitu Yorgos Langthimosin hauskasta Kinds of Kindnessista – Greta Gerwigin vetämä tiimi palkitsi (lähes) kaikki kilpasarjan elokuvat.
Kultainen palmu meni sen hauskimmalle. Sean Bakerin Anoran ensimmäinen lehdistönäytös oli ratkiriemukas.
Bakerilla on mainio huumorintaju, mutta kukaan ei osannut odottaa, että hänen tarinansa seksityöntekijä Anista alias Anorasta (Better Things -sarjan Mikey Madison), joka pikaisesti nai venäläisen oligarkin tyhmän pojan, tuntuisi kunnon farssilta, jossa armenialaiset henkivartijat huutavat ja saavat jatkuvasti turpiinsa.
Kaikki eivät sitä kuitenkaan rakastaneet. Eräät toimittajat epäilivät sitä venäjämyönteiseksi, koska jotkut hahmot olivat koomisia eivätkä uhkaavia. Myös jotkut venäläiset tuntuvat jakavan näkökulman, sillä joku kysyi Bakerilta suoraan, nähdäänkö elokuva myös maassa, joka näihin aikoihin asti on ollut persona non grata A-listan tapahtumissa.
– En tiedä, mutta ehdottomasti toivon niin. Taide yhdistää ihmisiä. Työskentelin elokuvassa venäläisten näyttelijöiden kanssa ja minusta olisi hienoa, että heidän suorituksiaan voisi nähdä myös heidän kotimaassaan. Rukoilemme kaikki rauhan puolesta, jotta se voisi tapahtua, Baker toteaa.
Onko Anora hänen parhaansa? Ei varmaankaan, sillä Tangerine ja The Florida Project iskivät paljon kovempaa. Mutta hän kertoo tarinoista, joista selvästi välittää. Mukaan lukien seksityö.
– Tämä on kaikille seksityöntekijöille: menneille, nykyisille ja tuleville. Tämä on teille, hän julisti palkintoa vastaanottaessaan.
– Nämä yksilötarinat eivät välttämättä muuta maailmaa, mutta ehkä ne murentavat edelleen voimassa olevaa stigmaa, hän totesi myöhemmin toimittajille. – Se on epäreilu ja hämmentävä, sillä kyseessä on maailman vanhin ammatti, mutta käsitys siitä ei ole muuttunut. Tarinat pätevät seksityöhön kaikkialla maailmassa, joten toivon yleisöjen pystyvän saamaan yhteyden niihin ja samastumaan, mikä voi johtaa empatiaan.
Baker myös korosti, että ”elokuvan tulevaisuus on siellä missä se alkoikin: elokuvateatterissa”.
– En tiedä mitä teen loppuelämälläni [Kultainen palmu -voiton jälkeen], mutta tiedän jatkavani taistelua elokuvan puolesta. Meidän on taisteltava sen elossa pitämiseksi, mikä tarkoittaa teatterilevitykseen tarkoitettujen elokuvien tekemistä jatkossakin.
– Toivottavasti tämä voitto on askel siihen suuntaan. Se voi antaa minulla uskottavuutta saarnassani! Tämä ei välttämättä ole valtavirtaelokuva, mutta ehkä voitto vie sen multiplekseihin ja muistuttaa isoja yleisöjä tällaistenkin olemassaolosta.
Puhumattakaan, että se auttaa häntä tekemään elokuvia, joita haluaa.
– Joka päivä näkee teattereiden sulkevan oviaan. Seuraan niistä kertovaa Twitter-ketjua. Kasvoin teattereissa käyden ja niin haluan elokuviani katsottavan. Onhan tämä masentavaa, mutta samalla näen elokuvakulttuurin nousua, kun nuoret haluavat elokuvien jälkeen mennä keskustelemaan niistä.
Hän haluaa tarjota ihmisille ”hauskaa ajanvietettä” mutta saada nämä myös ajattelemaan.
– Yhdysvalloissa on termi dramedia. Tässä nojasin todella paljon komedian puolelle, enemmän kuin yleensä, mutta se oli hauskaa.
Kyseessä on myös hänen ensimmäinen elokuvansa, jossa kaikissa pääosissa on ammattinäyttelijä.
– Mikey oli valmistautunein näyttelijä, jonka kanssa olen ikinä työskennellyt. Hän ylitti odotukseni rutkasti. Hän auttoi kehittämään hahmoaan ja ymmärtämään tätä, vielä enemmän kuin olin kirjoittaessani ajatellut asiaa. Luulen, että hänen kanssaan työskentelminen muutti tapaani toimia näyttelijöiden kanssa tästä eteenpäin.
Silti, Anora on loppujen lopuksi pieni, vaatimaton elokuva. Ei ehkä festarin paras, mutta se edustaa voittoa vaatimattomille, mahtailemattomille elokuville. Toisessa ääripäässä turpeista ”eepoksista”, kuten Megalopolis. ”En vieläkään oikein usko, että kutsuitte pienen lapsemme juhliinne”, Baker totesi järjestäjille. No, ne ovat nyt hänen juhlansa, ja hänellä on siitä kruunu todisteena.
Marta Bałaga
Lue myös: Tilaa Episodin uutiskirje ja tiedät mitä katsoa! Nappaa katseluvinkit suoraan sähköpostiin tästä.