Viimeisen manauksen alku saattaa masentaa paljon moderneja kauhuelokuvia nähneen katsojan. Katolinen aihepiiri ihmisiä riivaavista demoneista ei varsinkaan evankelisluterilaisen suomalaisittain ajatellen ole kovin kiintoisa, ja siitä on oikeasti saatu aikaiseksi vain pari onnistunutta pelottelua. Niiden maineella ratsastavia vähemmän onnistuneita tekeleitä on sitäkin enemmän. Kun elokuvan muoto paljastuu vielä The Blair Witch Projectin (1999) suosituksi tekemäksi mutta nopeasti kuluneeksi mukadokumentiksi, eivät odotukset ole kovin korkealla.
Onneksi elokuva paljastaa melko nopeasti korttejaan, jotka tekevätkin tarinasta äkkiä huomattavasti kiinnostavampaa seurattavaa. Silti se onnistuu pitämään kädessään ässiä loppumetreille asti.
”Dokumentin” aiheena on karismaattinen, jo lapsesta asti seurakuntaa kiihottamaan koulittu pastori Cotton Marcus (Patrick Fabian). Hän esittelee kuvausryhmälle omahyväisesti, miten voi tunkea energisiin saarnoihinsa mitä tahansa kirkkoväen vain hihkuessa hallelujaa. Pian kuitenkin selviää, että Cotton on pahasti leipiintynyt työhönsä, ja lisäksi hänellä on oman jälkikasvun tuoma vakava uskonkriisi. Erityisesti hän on huolissaan puolihuolimattomasti tehdyistä manauksista, jotka usein aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä. Dokumentin tarkoitus on esittää kirkon mies manauspuuhissa ja paljastaa siihen liittyvä teatteri.
Ajatus riivauksesta psykosomaattisena oireena ja manauksesta sen psykiatrisena hoitona on kiehtova. Kun Cotton saamansa kirjeen perusteella matkustaa muka auttamaan Sweetzerin perhettä, hän tuleekin sitoneeksi isän, pojan ja riivatuksi epäillyn tytön psykologiseen riippuvuussuhteeseen. Kuinka moniongelmainen perhe saadaan hakemaan todellista apua, kun on ensin itse esitellyt heille ihmeparantamisen autuutta? Hiljalleen Cotton ja koko kuvausryhmä tulee vedetyksi osaksi perheen elämää, kun alkaa paljastua katsojaakin mukavasti poissa tasapainosta pitäviä salaisuuksia. Mikä on lopullinen totuus nuorta tyttöä piinaavien kauhujen takana?
Käsikirjoituksen logiikka ei kestä kovin tarkkaa analyysia ja usein turvaudutaan turhankin tuttuun kuvastoon. Viimeinen manaus onnistuu kuitenkin mukavasti löytämään viihdyttäviä ja värisyttäviä puolia lähes loppuunkalutusta aihepiiristään ja teknisestä toteutuksestaan. Mikä parasta, Daniel Stammin vasta toinen ohjaustyö onnistuu monin paikoin olemaan aidosti tunnelmallinen turvautumatta käytännössä lainkaan böö-efekteihin.
Jouni Vikman
Tähdet: ★★★
Viimeinen manaus – Traileri
Elokuvatraileri Filmtrailer.com