Kanadalaisen Ken Scottin ohjaama ja käsikirjoittama ranskalaiselokuva Kaikki alkoi äidistäni kertoo Leïla Bekhtin esittämästä Estheristä sekä hänen monipäisestä perheestään, johon syntyy kampurajalkainen Roland vuonna 1963.
Esther vannoo parantavansa poikansa jalan, jotta tämä saisi kävelykykynsä takaisin. Hän pyhittää koko elämänsä Rolandille ja tämän klenkalle jalalle: milloin äidin tarmo keskittyy ylenpalttiseen rukoiluun, milloin lääkäreiden vastaanotoilla raivoamiseen. Vuodet kuluvat kuitenkin armottomasti eteenpäin, ja jalan parantaminen alkaa olla melko lailla mahdoton tehtävä, kunnes Esther saa vinkin eräästä ihmeparantajasta.
Rolandin elämässä alkaa uusi ajanjakso, kun hänen jalkaansa aletaan venyttämään ihmevempeleellä. Roland ei pysy kuitenkaan aloillaan, ja sossukin jo ihmettelee, miksei poika ole koulussa opiskelemassa. Parannustyö on osoittautumassa mahdottomaksi.
Yllättäen ratkaisu löytyy rakastetusta laulajasta, johon elokuvan alkuperäisnimikin viittaa. Poika pysyy aloillaan kuunnellen loputtomasti ikonisen poplaulaja Sylvie Vartanin kappaleita – ja siinä sivussa hoituu myös kotiopiskelu. Tähti esittää elokuvassa itseään.
Pohjimmiltaan elokuva kertoo hankalasta suhteesta, jota jotkut voisivat kutsua äidinrakkaudeksi, toiset taas toksiseksi äitisuhteeksi. Esther ei nimittäin suostu irrottamaan otettaan pojasta edes tämän aikuistuttua. Äiti roikkuu jatkuvasti Rolandin kintereillä vaikuttaen jokaiseen hänen tekoonsa.
Tositapahtumien inspiroimana draamakomediana markkinoitu Kaikki alkoi äidistäni ei oikein naurata, eikä myöskään kosketa, joten melko unohdettavaksi tapaukseksi elokuva jää. Leffan parasta antia on aina niin hyvä Leïla Bekhti, joka vetää tälläkin kertaa potin kotiin olemalla koko show’n valovoimainen keskipiste.
Niko Ikonen
Kaikki alkoi äidistäni -elokuvan traileri
