Ira Sachs on aina ollut kiinnostunut parisuhteiden kiemuroista ja ongelmista. Ohjaajan viimeisin elokuva, Hetkessä, onkin erinomaisen monimutkainen ja vaikuttava kokonaisuus, joka ei välttämättä tarjoa helppoja tai suoria vastauksia elokuvan esittämiin kysymyksiin rakkaudesta, avioliitosta tai seksistä.
Tomas (Franz Rogowski) on temperamenttinen elokuvaohjaaja, joka asuu Pariisissa englantilaisen aviomiehensä Martinin (Ben Whishaw) kanssa. Tomas ja Martin ovat kuin päivä ja yö: Martin on rauhallinen ja lauhkea, Tomas taas kuin tuuliviiri. Miesten avioliitto joutuu koetukselle, kun Tomas aloittaa suhteen nuoren Agathen (Adèle Exarchopoulos) kanssa.
Sachsin elokuva on suorastaan herkullinen kuvaus avioliitosta kriisissä. Sachs käsittelee aihetta humoristisesti eikä edes yritä peitellä Tomasin ja Martinin vikoja. Martin on raivostuttavan alistuva, Tomas taas on lähes hirviömäinen ja käyttää hyväkseen kaikkia ympärillään olevia ihmisiä. Sachsin käsissä avioliitto ei ole pyhä käsite vaan toinen nimi parisuhteelle, joka venyy ja paukkuu Tomasin mielen mukaan.
Tomas on mielenkiintoinen päähahmo. Silloinkin, kun katsoja hirvittelee Tomasin käytöstä, on vaikea irrottaa silmiä valkokankaasta. Vaikka Hetkessä ei ole varsinaisesti omaelämäkerrallinen, on vaikea olla miettimättä kuinka paljon Sachs, joka on vastuussa myös käsikirjoituksesta yhdessä Arlette Langmannin ja Mauricio Zachariasin kanssa, on lainannut omasta elämästään Tomasin hahmoa luodessa.
Hetkessä on hätkähdyttävän samankaltainen kuin Sachsin vuoden 2012 elokuva Keep The Lights On, joka perustui löyhästi Sachsin omiin kokemuksiin. Molempien elokuvien keskiössä on monimutkainen, kimurantti elokuvaohjaaja, mutta Hetkessä uskaltaa kehittää hahmojaan pidemmälle. Tomasin uuden elokuvan ohjaaminen myös mutkistaa Martinin ja Tomasin avioliittoa, ja Hetkessä tarjoaakin mielenkiintoisen katsauksen Tomasin työhön.
Elokuvasta löytyy myös paljon paljasta pintaa. Sachs kuvaa seksiä ja läheisyyttä kiehtovasti. Vaikka elokuvassa on paljon seksiä, se ei koskaan tunnu turhalta, vaan se auttaa katsojaa ymmärtämään hahmojen välistä dynamiikkaa. Eräässä kohtauksessa epätoivoinen Martin kapuaa sänkyyn ja selkeästi haluaisi harrastaa seksiä aviomiehensä kanssa, mutta Tomas kääntää hänelle selkänsä jättäen Martinin täysin rikki. Kohtaus kertoo molemmista hahmoista enemmän kuin monen sivun monologi koskaan pystyisi.
Hetkessä onkin varsin eurooppalainen elokuva. Siinä missä Aki Kaurismäen elokuvissa läheisyyttä löytyy kaipaavista katseista, Sachs käsittelee sitä ihailtavan suvaitsevasti. Tomas ei myös koskaan paini oman seksuaalisuutensa kanssa, mikä tuntuu virkistävältä.
Hetkessä on roolitettu erinomaisesti. Whishaw on elokuvan sydän ja sielu; katsoja on lähes välittömästi Martinin puolella ja myös lähes kaikki myötätunto on varattu nimenomaan Martinille. Whishaw tuo taidokkaasti esille Martinin surun ja huolen mutta ei koskaan tee hänestä suoranaista uhria.
Blue is the Warmest Colour -elokuvasta tuttu Adèle Exarchopoulos on myös vaikuttava Agathen roolissa. Hahmo on elokuvan kolmikosta heikoimmin kirjoitettu, mutta Exarchopoulos tuo paljon nyanssia valkokankaalle.
Elokuvan todellinen tähti on kuitenkin Franz Rogowski. Rogowski on hiljalleen luonut mielenkiintoista uraa, ja Hetkessä-elokuvan Tomas onkin näyttelijän paras rooli. Rogowski ei koskaan yritä peitellä Tomasin vikoja vaan luo lumoavan kuvauksen vaikeasta taitelijasta. Rogowskin särmikäs performanssi myös onnistuu leikkaamaan elokuvan melodramaattisten vaikutteiden läpi kivasti.
Sachsin ohjaus on kepeää, eikä elokuvaa ole kestolla pilattu. Sachs on onnistunut vaivattomasti sisältämään paljon painavaa asiaa 90 minuuttiin, mutta Hetkessä ei koskaan kiirehdi. Sachs muistaa kiinnittää huomiota pieniin eleisiin, ja Josée Deshaiesin kamera usein vain tarkkaileekin hahmojen kasvoja ja ilmeitä. Hetkessä on vaikuttava ja palkitseva elokuva, todellinen helmi.
Maria Lättilä
Hetkessä -elokuvan traileri
