Nainen herää karussa makuuhuoneessa ja toivottaa jo hereillä olevalle miehelleen hyvää huomenta. Mies vastaa läimäyttämällä häntä kasvoille. Näin alkaa italialaisen Paola Cortellesin mustavalkoisena kuvattu esikoisohjaus Ainahan on huominen, josta tuli kotimaassaan viime vuoden menestynein elokuva (ohitse Barbien!) ja joka keräsi peräti 19 David di Donatello -ehdokkuutta voittaen niistä kuusi.
Näyttelijänä tähänastisen uransa luonut Cortellesi on myös yksi elokuvan käsikirjoittajista ja hän esittää sen pääosassa Deliaa, kolmen lapsen äitiä, jota aviomies Ivano (Valerio Mastandrea) toistuvasti pahoinpitelee. Heidän teini-ikäinen esikoistyttärensä Marcella (Romana Maggiora Vergano) häpeää äitinsä alistettua asemaa. Elokuvan tapahtumat sijoittuvat toisen maailmansodan jälkeiseen Roomaan, jota amerikkalaiset sotilaat vielä miehittävät ja jossa vasta myönnetty naisten äänioikeus sekä lähestyvät vaalit puhuttavat.
Elokuvan tyylilaji on häkellyttävä yhdistelmä 1940-50-lukujen italialaista neorealismia, ajatonta melodraamaa ja kekseliästä musikaalia. Ensinmainittua edustavat elokuvan naturalistiset lavasteet, puvut ja henkilöhahmot, melodraamaa tunteikas tarina alistetun naisen voimaantumisesta ja musikaalia muutamien avainjaksojen toteutus.
Elokuva ei sisällä varsinaisia tanssi- tai laulunumeroita, mutta sen ääniraidalla puhkeaa ajoittain soimaan jokin vanha italialainen iskelmä ja Cortellesi on luonut näihin kohtauksiin tarkasti musiikkia mukailevan koreografian. Esimerkiksi yllä kuvattua avauskohtausta seuraavassa jaksossa Delia suorittaa jokapäiväiset aamutoimensa kevään ja rakkauden ihanuutta ylistävän iskelmän säestämänä. Vastaavasti kohtaus, jossa Ivanov pahoinpitelee Deliaa, on rytmitetty sentimentaalisen rakkauslaulun tahtiin.
Rohkeat tyylivalintansa Cortellesi hallitsee varmuudella, jollaista harvoin näkee esikoisohjauksessa. Myös elokuvan tarina kasvaa alkuasetelmaansa moniulotteisemmaksi. Sen ovelasti rakennettu loppuratkaisu yllättää kokeneenkin katsojan.
Tämän jälkeen ei kukaan edes Italiassa voi enää väittää, että naispäähenkilö rajoittaisi elokuvan menestystä.
Tarmo Poussu
Ainahan on huominen -elokuvan traileri
