Huonoja uutisia leffojen ja sarjojen suurkuluttajille – Urheilu valtaa suoratoistopalvelut

Moni joutuu nyt joko suoraan tai välillisesti maksamaan urheilutarjonnasta, jota ei tilaukseensa haluaisi.

16.4.2024 11:15

Suoratoistomarkkinoilla tapahtuu koko ajan. Kevään suurin uutinen on ollut pitkään jo tiedossa, mutta maaliskuussa se julkistettiin virallisesti. HBO Max on jatkossa pelkkä Max, kun se yhdistyy Discovery Plussan kanssa. HBO:n omistaja WarnerMedia ja toinen jättimäinen mediayhtiö Discovery Inc. fuusioituivat vuonna 2022. Yhdysvalloissa niiden suoratoistopalvelut yhdistyivät jo viime toukokuussa.

Uusi suoratoistopalvelu Max aloittaa Suomessa 21. toukokuuta. Palvelu tarjoaa HBO Maxista poiketen myös urheilusisältöjä, kuten suoria lähetyksiä kesällä järjestettävistä Pariisin olympialaisista, Leijonien jääkiekko-otteluita ja Eurosportin ohjelmia.

Muutoksia on luvassa myös tilausvaihtoehtoihin. Halvin Basic-taso sisältää mainoksia, eikä ohjelmia voi ladata offline-katseluun. Standard-tasolla mainoksista pääsee eroon, ja lisäksi voi ladata 30 nimikettä omalle laitteelle. Premium-taso tuo mukanaan 4K-kuvan ja Dolby Atmos -äänen sekä 100 offline-latausta.

Urheilua varten tilauksiin on liitettävä Sports-lisäpalvelu samaan tapaan kuin aiemmin Discovery Plussassa. Olympialaisia pääsee kuitenkin näkemään kaikilla tilausmuodoilla. Hintoja ei vielä paljastettu julkisuuteen.

Vanhoille HBO Maxin tilaajille luvataan sujuvaa siirtymää uuteen Max-palveluun, sillä heidän profiilinsa ja katseluhistoriansa siirtyvät automaattisesti. Joissakin laitteissa myös vanha sovellus päivittyy ilman, että tarvitsee ladata uutta. Tosin ei ole selvillä, mihin tilaustasoon vanhat tilaajat tyrkätään. Discovery Plussan ja Eurosport-sovelluksen käyttäjille on luvassa ohjeita uuden sovelluksen lataamisesta ja tilauksen uusimisesta.

Tiedotteen ja asiasta tihkuneiden tiedonjyvien perusteella muutos vaikuttaa päällisin puolin hyvältä kehitykseltä. Sisällön määrä lisääntyy, ja katsojalle on tarjolla monia erilaisia tilausvaihtoehtoja. Muutos kuitenkin saattaa merkitä myös huonoja uutisia, varsinkin leffojen ja sarjojen suurkuluttajille.

Kun Netflix tuli aikoinaan ryminällä markkinoille, se tarjosi katsottavaa nimenomaan leffafaneille. Viime vuosien kova kilpailu on saanut Netflixin lisäämään palveluun mainoksia (vaikkakaan ei vielä Suomessa) ja lisäämään sisältöön urheilutapahtumia. Max tekee nyt samoin, ja Discoveryn perintönä urheilun osuus on suuri.

Tällaisessa tilanteessa väistämättä ei rahaa riitä kaikkialle, ja kärsijäksi joutuvat todennäköisesti laatusarjat ja alkuperäiselokuvat. Netflixin puolella se on jo nähty, kun elokuvatuotantojen määrä pienenee, ja samalla sijoitetaan showpainiin miljardeja dollareita. HBO Maxista taas on Discovery-fuusion jälkeen säästösyistä poistettu alkuperäistuotantoja ja myyty nimikkeitä kilpailijoille, kuten Netflixille tai SkyShowtimelle.

Suomalaiset perinteisen television katsojat tietävät, miten urheilulähetykset voivat viedä tilaa kulttuurilta. Nyt urheilun laaja suosio näkyy myös kansainvälisissä suoratoistopalveluissa. Moni joutuu nyt joko suoraan tai välillisesti maksamaan urheilutarjonnasta, jota ei tilaukseensa haluaisi. Elokuvien ja sarjojen suurkuluttajille parasta olisi suoratoistopalvelu, joka keskittyisi heille suunnattuun tarjontaan. Uusi Max näyttää olevan jotain muuta. Aika paljon kertoo se, että laadun takeeksi mielletty HBO jätetään nimestä pois, vaikka HBO-tuotannot eivät palvelusta katoakaan – ainakaan vielä.

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa X:ssä: @JussiHuhta1a tai Blueskyssa: @jussihuhtala.bsky.social

Sarjan edellinen kolumni:
Suoratoistosodassa ei ole yhtä voittajaa: Markkinoita hallitsee oligopoli